Het aftellen kan beginnen - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Petra Boer - WaarBenJij.nu Het aftellen kan beginnen - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Petra Boer - WaarBenJij.nu

Het aftellen kan beginnen

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

Vannacht vertrekken we voor twee weken naar Swaziland. Voor we daar naartoe gaan, gaan we naar een safari park! En gaan we zwemmen in Sint Lucia!

In Swaziland wonen we samen met een familie in een homestead, dat zijn allemaal huizen bij elkaar van een familie. Vanaf daar kun je ook een andere homestead zien. Hier slapen we in een gebouw of tent. We passen ons daar ook aan aan hun cultuur. Dus we eten veel rijst en pap! En als we kip willen eten zullen we die zelf moeten slachten.
Onze mobiel kunnen we niet mee nemen, helaas! We kunnen hem daar niet opladen en hebben geen simkaart voor in Swaziland. Dat wordt even afzien!

Deze week zijn we bezig geweest met het voorbereiden van activiteiten die we daar gaan doen. We gaan voorlichting geven over grenzen aan geven bij kinderen. Hiv/aids voorlichting, gaan bezoeken doen en de mensen helpen met dingen, kerken bezoeken, jeugdwerk en kinderwerk doen. En we gaan activiteiten doen bij een carepoint, dat is een plek waar de kinderen t/m 20 jaar naar toe kunnen gaan om na schooltijd eten te krijgen en sport en spel te doen.

Het verschil met Swaziland is denk ik vooral de armoede, heel veel mensen wonen onder de armoede grens en zijn boer om zelf in hun eten te kunnen voorzien. Het is daar ook niet normaal als een jongen en meisje hand in hand lopen, zelfs niet als je getrouwd bent. En als je jarig bent komt het hele dorp bij je op bezoek om taart te eten!

Ik heb er heel veel zin in. De activiteiten doen, vind ik echt super leuk! Ik hoop dat we daar de hele dag wat te doen hebben, dan gaat de tijd lekker snel voorbij. En dan voor dat ik het weet zijn we al weer terug. Na Swaziland nog maar één week en dan gaan we alweer naar huis! De tijd gaat echt snel! Ook al lijkt dat soms niet altijd zo. Er is zo weer een week voorbij. Nu kan ik gaan aftellen!
Ik zal het hier echt gaan missen maar heb ook heel veel zin om gewoon weer lekker thuis te zijn!

Tot over 3 weken!

• 09 Mei 2016 - 18:47

Jenny:

Wot super leuk om te lese! Hiele prutte plezier dere!

• 10 Mei 2016 - 09:04

Thea:

veel plezier daar

• 11 Mei 2016 - 19:10

Jelly :

Hoi Petra, fijn dat het goed met je gaat! Ik denk dat de dagen voorbij
    vliegen, jullie hebben zo veel te doen.. Geniet er maar van! Voor je het
    ben je weer thuis. Ook wel weer fijn natuurlijk ;-) groetjes van ons allemaal!!