Activiteitenweek - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Petra Boer - WaarBenJij.nu Activiteitenweek - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Petra Boer - WaarBenJij.nu

Activiteitenweek

Blijf op de hoogte en volg Petra

11 April 2016 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

De afgelopen twee weken moesten we zelf activiteiten organiseren. Bijna elke dag hebben we wel een activiteit gedaan.

We begonnen met afval opruimen met de kinderen uit het dorp. Er ligt veel afval door het hele dorp heen, hier wouden we wat aan gaan doen. Er kwamen heel veel kinderen op af. Samen met de kinderen hebben we het afval opgeruimd en met het afval spelletjes gedaan en een toneelstuk over afval. De kinderen vonden het zo leuk dat we het de week erna weer hebben gedaan. Ze vinden het ook niet vies om bepaald afval op te ruimen wat er al lang ligt. Het afval hebben we ingeleverd bij een vrouw die het weer inleverd bij de vuilniswagen die hier eens in de zoveel tijd komt.

De rest van de week was er holiday bible club, omdat het vakantie was. 4 ochtenden hebben we spelletjes en sporten gedaan met de kinderen. Zoals voetbal, touwtrekken, chinese muur, water en vuur, touwtje springen, maar ook afrikaanse spelletjes. Met de kleinere kinderen deden we andere spelletjes. Er waren elke dag wel 100 kinderen, het was echt super leuk!

Donderdag op vrijdag hebben we een kamp georganiseerd voor de kinderen van de basisschool. Er waren rond de 20 kinderen. Ze werden in groepen verdeeld want voor elk spel kregen ze punten. Samen met Iris was ik leider van een groep.
We hebben allerlei spelletjes gedaan, 's middags hadden we een zeepbaan gemaakt die vrij steil naar beneden ging. Dat vonden ze super leuk! Ze namen allemaal een grote aanloop en schoven een heel stuk verder nog over het gras. Ik kon het zelf natuurlijk niet laten om ook te gaan! De bonte avond hoort ook bij een kamp dus dat hebben we 's avonds gedaan. En de dag er na deden we Hollandse spelletjes. Op 1 punt na had ons team gewonnen...

Met een deel van de klas zijn we naar de universiteit geweest. We hebben toen met de directeur gepraat, of we een dag mee mochten lopen. We mochten er zelfs de hele twee maand mee lopen als we wouden, echt super leuk dat ze daar zo makkelijk in zijn.

Met een groepje hebben we training gegeven over tuinieren. We hebben toneelstukken laten zien om zo in gesprek te komen.

Bij de kleuterschool hebben we een muur geverfd. De kinderen mochten hun hand verfen en het op de muur afdrukken met allemaal verschillende kleuren. Daarna hebben we er nog van alles bij geverfd maar hij is super mooi geworden. We hebben ook nog wat spelletjes met de kinderen gedaan. Ze zijn hier helemaal niet verlegen, bij een spel zingen ze hard mee en doen ze goed mee!

Bij een ouderen te huis hebben we bingo gedaan. Dit was leuk, maar de ouderen waren dementerend dus sommigen snapten het wel maar ook veel niet echt goed of hoorden het slecht dus moesten we er iets anders op verzinnen.

Gelukkig ging het door, de talentenshow! Er was plotseling inspectie op de school waardoor ze het druk hadden, en wij niet wisten of het wel door kon gaan. Maar een dag van te voren konden we toch nog de klassen over de talentenshow vertellen! Ze waren meteen enthousiast maar vonden het wel spannend omdat de hele school kwam kijken. Dat zijn 500 kinderen.. De avond er voor was de stroom uitgevallen over een deel van het dorp, en dus ook waar de school was. Maar gelukkig hadden we een aggregaat.
De zaal zat echt bomvol, er waren iets van 100 stoelen te weinig dus een deel zat op de grond of op andere banken.
Onze klas begon met een openingsact op het lied: Africa hardcore. Wauw wat was dat geweldig!! De hele zaal ging uit z'n dak! Echt super vet!
Daarna stelde ik de jury voor, want ik was presentatrice. Een jonge uit onze klas was 'Justin Bieber' en iedereen werd gek! Ze geloofden echt dat hij het was, na de tijd wouden ze allemaal met hem op de foto en vroegen of hij nog een keer langs zou komen, echt grappig.
De optredens waren ook super leuk! Ze kunnen hier complete videoclips in groepjes na dansen of mooi zingen of rappen. Het was echt heel erg leuk!

De laatste activiteit die we hebben georganiseerd was de vrouwendag. Vrouwen uit het dorp konden komen om te dansen en taart te eten. Ook jongere meisjes waren er. Maar zelfs de oude vrouwen gingen helemaal los. Ze vroegen toen het afgelopen was wanneer de volgende keer was, dus het was heel erg leuk!

• 11 April 2016 - 19:34

Dufke:

Zooo Petra, ollegji leuke dingen, jim redde der aardig mei! Mooi om te hjerren.dost die der aardig vernuverst!Goeie wieke nog! Groetjes!

• 11 April 2016 - 20:28

Jitske:

Hee! wot een leuk dingen doche jim dere leuk om lezen .
    De wieken fleane voor die savast snel voorby
    Nou succes envolle plezieer, geniet dervan!

tot snel..groetjess

• 11 April 2016 - 21:16

Janneke:

Heeeij petra,
    Wat n leuke dingen dogge jim dere! En mooi dat t goed gjit :) groetsjes

• 11 April 2016 - 22:15

Jelly:

Hoi Petra, wat zullen ze blij zijn met jullie...wat een aandacht voor iedereen! Wat dankbaar werk doen jullie! Dikke knuffel van ons, groetjes Oom Gerrie en tante Jelly en de kids

• 11 April 2016 - 22:29

Janita:

Hee Petra! Wot ha jim een protte en ek super leuke activiteiten mei de minsken dere dien.. :) Wot sil het genieten weze om dit te meie dwan. Hopelijk foar jim en ek heulemaal foar de bern en minsken dere folgje der nog volle leuke activiteiten meer.. Volle leafs!

• 13 April 2016 - 11:10

Geertje:

Moai al dy activiteiten, en dat se der sa fanatiek oan mei doche.
    Groeten heit en mem

• 13 April 2016 - 21:14

Ds. Sijtsma:

Hoi Petra, Leuk om te lezen wat jullie allemaal al hebben gedaan en daar kunnen doen.
    En fijn dat zowel ouderen als jongeren zo enthousiast reageren en meedoen.
    Volgens mij vliegt de tijd om voor jullie...tenminste zo komt het over.
    In ieder geval nog een hele goede en zegenrijke tijd daar. En hart. gr. ook vanuit de gemeente.