Expeditie Robinson - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Petra Boer - WaarBenJij.nu Expeditie Robinson - Reisverslag uit Phuthaditjhaba, Zuid-Afrika van Petra Boer - WaarBenJij.nu

Expeditie Robinson

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 April 2016 | Zuid-Afrika, Phuthaditjhaba

Zondagavond moesten we al bij elkaar komen voor info over de week. De leiding kwam als commando's binnen lopen. Die week moesten we hun commando's opvolgen. Toen we weg gingen moesten we ook onze mobiel inleveren. Alleen bij ontbijt en avondeten kregen we hem even terug.
Alles ging die week met punten. We werden in groepjes verdeeld en moesten een vlag voor de groep maken met een groepsdans/kreet. Hier mee hadden we de eerste punten binnen. Iedereen kreeg binnen hun team een lintje met hun eigen kleur, die moesten we dag en nacht bij ons houden. Als we hem niet om hadden kregen we een min punt of kon een ander groepje hem afpakken. De vlag moesten we bij elke activiteit mee nemen anders kregen we ook een min punt.

Met je team kon je punten binnen halen maar ook individueel. Voor de individuele punten deden we a minute to win it. Dat zijn allemaal behendigheidspelletjes die je binnen een minuut een aantal keer moest doen.
Ik moest bijvoorbeeld het spel: Face the coockie doen. Daarbij had ik een koekje op mijn voorhoofd en moest die zonder mijn handen te gebruiken twee keer in m'n mond zien te krijgen.

De eetproef kon natuurlijk niet ontbreken.. Er waren 6 dingen: rauw ei, koeienlever, koeienlong, een viesprutje wat op soort yoghurt leek, kikkerdril en de poot van een kip.
Sommigen waren vaker aan de beurt dan anderen omdat het met een dobbelsteen werd gedaan. Zij waren echt de sjaak want één keer iets eten lukt nog wel maar na een paar keer word je wel beroerd.

Aan het einde van de dag moesten we bij 'the chiefs' komen om binnen ons groepje een pluspunt en een minpunt weg te geven, en een minpunt aan een ander groepje te geven. Als je bij een activiteit eerste was, kreeg je immuniteit en konden de andere groepen niet op jouw groepje stemmen.

Omdat ons groepje het vanaf het begin goed deed werden er meteen veel minpunten gegeven. Aan het einde van de dag werden de punten van die dag ook voorgelezen, iedereen dacht nog steeds dat we voor stonden en we kregen steeds weer minpunten dus dat was een beetje jammer want de opdrachten deden we daardoor bijna voor niks. Maar gelukkig waren we wel goed in de opdrachten!

Zo moesten we met een kompas de bergen in. We kregen een kaart met punten er op mee. Bij elk punt was een vlag verstopt, die we moesten vinden in de juiste volgorde. Toen we alle punten hadden gevonden gingen we vanaf boven op de bergen recht naar beneden door alle bosjes en struiken en renden naar het terrein! Daar kwamen we als eerste aan! Een ander groepje was toen het donker was zelfs nog niet terug, en ze hadden maar één zaklamp mee.

Een dag later gingen we twee nachten van het terrein af in de boesboes slapen! Alles wat we mee mochten was een slaapzak, matje, wc-rol, regenjas, fles water, de kleding die je aan had, zonnebrand en 4 'luxe' spullen. Wij hadden tandpasta, zakmes, zaklamp en wc-rol.

We reden eerst een uur, totdat we bij een zandweg aankwamen waar we nog een heel eind in zijn gereden tot dat we echt in the middle of nowhere waren.

Het eten werd geveild. Met ons 4en moesten we het eten delen: vis in blik, spaghetti in blik, bonen in blik, 2 aardappels, 3 appels en 4 eieren. En als eerste opdracht moesten we een levende kip meenemen.. En een paar zware balken. De kip hadden we aan het spit gezet bij onze hut. Een dag later heb ik samen met Sarissa de kip geslacht! En alle ingewanden er uitgehaald.... Dat was een lekker klusje haha..
We moesten daarvoor zo snel mogelijk vuur maken en het touw doorbranden en daarna de kip braden boven het vuur. Het was heerlijk!
Doordat we weinig eten hadden en het warm was, hadden we totaal geen energie. We hebben daar vooral veel denkspellen gedaan.

De laatste avond gingen we net voor het donker verplaatsen naar een andere plek om te overnachten. Voor 10 punten kon je er voor kiezen om alleen te slapen midden in het veld. Samen met heel veel anderen deed ik dat. Maar toen wisten we nog niet dat we meteen naar onze slaapplek moesten. Het was toen nog maar half 7 en vanaf toen mochten we niet meer van onze plek af of met iemand praten. Het was een hele lange nacht want ik was nog niet moe, en werd constant wakker omdat mijn slaapzak van de onderkant nat was van het vocht want er lag geen zeil onder m'n matje. En het was ongelofelijk koud. Dus de regenjas maar aangetrokken waardoor ik wel weer in slaap ben gevallen. We werden wakker gemaakt door de hoorn en de leiding en mensen die niet alleen sliepen en werden meteen op de foto gezet met ons slome hoofd.

Die ochtend hadden we onze laatste opdracht. Daarna hebben we heel lang op de taxi gewacht. Toen we terug kwamen konden we eindelijk weer normaal eten en lekker douchen.

Uiteindelijk ben ik 4e geworden!
Het was wel weer wennen toen ik niet meer mijn lintje overal mee naar toe hoefde te nemen en gewoon weer op mijn mobiel kon kijken. Maar ik was blij dat het er op zat!

• 18 April 2016 - 20:49

Mem Geertje:

Nnoit gedacht dat je nog eens een kip zou slachten .....
    Maar top gedaan Petra.
    Hartelijke groeten heit en mem

• 19 April 2016 - 08:23

Baukje:

Petra, wat een belevenis. Echt teamwerk, samen optrekken en dan in je eentje in de bush slapen. Groeten Baukje

• 26 April 2016 - 16:59

Elly Van Dijk:

Wat maak jij veel mee! Ben je niet ziek geworden van die koude, natte nacht?

• 27 April 2016 - 16:06

Petra De Boer:

Ja, een paar dagen later lag ik ziek in bed.. En de rest werd toen ook ziek, maar het is nu wel weer over gelukkig.

• 01 Mei 2016 - 21:42

Jelly:

Nou wat een uitdaging!! Dapper hoor! Als er bij ons een kip geslacht moet worden bellen we jou ;-)
    Groetjes van ons! Gerrie en Jelly